Thursday, May 21, 2009

Barnevennlig mat?

Hvem har sagt at barnemat skal være laget for barn? Jeg har aldri skjønt poenget med å mate ungene såkalt barnevennlig mat. Barnevennlig mat er nemlig definert av mange som pølser, pommes frites og pannekaker. Hvem var det som startet dette?

I vår barnehage serverer de pølse til fest, med sjokoadekake etterpå. Hver fredag har de varmlunsj, da får de håpefulle for eksempel spaghetti med tomatsaus laget av tomatsuppe. Dette er hva en kommunal barnehage som skal være restriktiv på sukker, serverer til vanlig.

Barnebursdager = pølse og gelé. I spenstige tilfeller ser jeg pizza. Kanskje til og med hjemmelaget. Woohoo!

Over til poenget; jeg er nok heldig som har et barn som er nysgjerrig på verden og på nye smaker. Men så har vi aldri tilpasset verden for han heller. Han elsker oliven, fetaost, fiskeboller og taco. Sammen med masse annet. Det er ikke mye han ikke spiser, jeg kommer ikke på noe faktisk, dog er han ikke kjempebegeistret for potet.

Jeg tror at svaret er at man må la de teste ut alle slags smaker - fra de er små. Det er få ting man ikke skal gi en unge, så hvorfor ikke bare gi dem det meste?

Vi har kjente som mener at ungene ikke liker ditt og datt, sånn at de bestiller pølser til dem i enhver middag. Når man kommer et sted hvor det serveres koldtbord - da bør man vel finne _noe_ ungene spiser? Neida, pølser er svaret.

Jeg tror man former ungene underveis ;)

No comments:

Post a Comment