Friday, July 2, 2010

Galskap med DVD-spillere i bilen!

Jeg har vært inne på temaet bilsikring flere ganger i det siste, men alltid basert på bilstol og plassering i bilen... Nå som sommeren virkelig er her, og mange er ute på lange turer - dukker et nytt sikkerhetsproblem opp, nemlig DVD-spillere i bilen. Jeg har enda til gode å se noen slike som er virkelig GODT festet i bilen! (Med selvfølgelig unntak de som er innebygde i hodestøtten i nye biler.) To stropper som dras rundt hodestøtten er den vanligste festeanordningen.

Hvorfor i all verden er dette lovlig??

Hvorfor er ikke sikkerhet med som testkriterie, i tester på DVD-spillere for bilen?


Over lengre tid har jeg virkelig lurt på dette. Vi kjøpte selv en slik spiller i fjor sommer, men leverte den tilbake uten å ha brukt den. Det ble ingen annen spiller på oss heller, for selgeren hadde ingen med gode festeanordninger.. Uansett - jeg har fundert mye på dette. Nå har jeg fått bekreftet at det ER farlig. Bekjente hadde slike festet til sine 2 barn, og havnet i en ulykke. Som moren sa det; vi hadde vanvittig flaks - spillerne fløy veggimellom!

Tenk over hva du setter inn i bilen før du kjører!!

For øvrig gjelder det samme løse ting i bilen. Å bli truffet av en telefon som kastes rundt i en bil som krasjet i 80 km/t kan være fatalt! Pakk bilen fornuftig og la ting ligge i hanskerommet.

Og GOD TUR!

No comments:

Post a Comment